Selasa, 15 Jun 2010

hukum dengan adat yang mana penting..

situasi-1.
keluarga kedua belah pihak dah setuju untuk mengadakan majlis akad nikah secara sederhana( melayu panggil nikah gantung) tah apa yang dia nak gantung aku pun tak tahu, dipendekkan cerita,memang mak bapak laki dan pompuan nie dah ready.

situasi-2.
abang2 ipar & kakak2 yang kita boleh bayangkan mcm bodoh tapi mengaku pandai, belagak kaya tapi miskin ( banyak hutang keliling pinggang,kad kredit la,mcm2 lagi la)senang cita pepatah org perak bior papa asei begaye yeop..mampos la kome...

situasi-3.
diadakan mesyuarat keluarga untuk berbincang tentang si adik yang nak bernikah secara sederhana dan mengikut hukum.telah ditentang oleh abg2 ipar & kakaknya sendiri dengan berkata Hukum tetap hukum tapi apa pula kata jiran2 tetangga.dan memberikan alasan:-

a) apa kata keluarga yang lain.
b) jiran tetangga akan mengesyaki ada perkara yg tak baik telah berlaku.
c) ini bukan perkara main main( tapi sebenarnya diorang yg banyak main pundek ayam betul)
d)nak majlis yang meriah( korang la kawin lagi sekali, sapa yang nak kawin nie..mangkuk punya org)
f)korang suma mcm babi sondol jer tahu ( 2 aku yg cakap haha)

1 ulasan:

witchunter berkata...

biasalah...selalunya masyarakat melayu yang macam ni..suka jaga tepi kain orang....

Halaman