Ahad, 14 Ogos 2016

Semoga yang singkat ini bisa bermanfaat

Kenapa Setelah berkahwin Isteri sudah kehilangan kecantikan Dibanding Wanita Lain?
Seorang suami mengadukkan apa yang ia rasakan kepada seorang Syekh.
Dia berkata: "Ketika aku melihat kecantikkan bakal istriku seolah-olah dalam pandanganku Allah tidak menciptakan perempuan yang lebih cantik darinya di dunia ini. Ketika aku sudah meminangnya, aku melihat banyak perempuan seperti dia. Ketika aku sudah menikahinya aku lihat banyak perempuan yang jauh lebih cantik dari dirinya. Ketika sudah berlalu beberapa tahun pernikahan kami, aku melihat seluruh perempuan lebih manis dari pada istriku."
Syekh berkata: "Apakah kamu mahu aku beritahu yang lebih dahsyat dari pada itu atau yang lebih pahit?" Laki-laki tadi nenjawab: "Iya, mahu."
Syekh: "Sekalipun kamu mengahwini seluruh perempuan yang ada di dunia ini pasti anjing yang berkeliaran di jalanan itu lebih cantik dalam pandanganmu daripada mereka semua." Laki-laki itu tersenyum masam, lalu ia berkata: "Kenapa tuan Syekh berkata demikian?" Syekh: "Karena masalahnya bukan terletak pada istrimu. Tapi masalahnya adalah bila manusia diberi hati yang tamak, pandangan yang menyeleweng, dan kosong dari rasa malu kepada Allah, tidak akan ada yang bisa memenuhi pandangan matanya kecuali tanah kuburan.
Rasulullah bersabda:
لَوْ أَنَّ لِابْنِ آدَمَ وَادِيًا مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ ثَانِيًا، وَلَنْ يَمْلأَ فَاهُ إِلا التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
"Andaikan anak Adam itu memiliki lembah penuh berisi emas pasti ia akan menginginkan lembah kedua, dan tidak akan ada yang boleh memenuhi mulutnya kecuali tanah. Dan Allah akan menerima taubat siapa yang mau bertaubat".
Jadi, masalah yang kamu hadapi sebenarnya adalah kamu tidak menundukkan pandanganmu dari apa yang diharamkan Allah.
Sekarang, apakah kamu menginginkan sesuatu yang akan mengembalikan kecantikan istrimu seperti pertama kali kamu mengenalnya? Ketika ia menjadi wanita tercantik di dunia ini?"
Laki-laki menjawab: "Iya, pasti mahu sekali."
Syekh: "TUNDUKAN PANDANGAN MU"

Khamis, 17 Mac 2016

MENCUNGKIL SEMANGAT YANG LAMA TERPENDAM (GUNUNG STONG KELANTAN)


Pada hari Khamis 10/03/2016 jam 10.00 malam aku dengan beberapa orang kawan satu jabatan bertolak menaiki bas bertolak dari Kajang ke Kelantan so perjalanan ada berhenti di beberapa tempat mungkin untuk makan dan ke bilik air mungkin kerana bas yg dinaiki terlalu sejuk pada waktu malam.Ok yang aku ingat dan aku sedar bas berhenti lama di hentian Gua Musang sehingga kami solat subuh dan bergerak semula ke destinasi yang perlu kami sampai. 
Nie Group Kajang

Nie  Lop member dari Taiping dulu kami satu team. 
Untuk makluman aku sepatutnya datang berdua dengan patner aku tapi last minit dia batal penyertaan atas alasan adiknya eksiden jadi aku datang secara solo tanpa ada team segalanya aku buat sendiri dari membawa khemah dan peratan memasak serta makanan jadi bag aku memang berat sangat.
Nie time aku dah start mendaki ke Kem Baha.

Boleh tahan dia punya pacak.
Aku sebenarnya memang dah lama x mendaki tahun terakhir aku mendaki iaitu pada tahun 2004 aku naik Gunung Tahan ( Merapoh - Kuala Tahan ) dan sebelum tu aku ada naik Gunung Ledang, Gunung Bubu dan Gunung Ulu Jernih. Jadinya aku memang takut juga jika tak sampai ke puncak maklum la badan dah semakin besar, tapi Alhamdulillah semangat masih ada mental masih power.
Encik Lop jadi Quater Master untuk acara ini

Menu pagi sebelum mendaki Bubur Jagung +Bubur Gandum, baked bean dan telur hancur.

Tu gambar khemah aku yang tak sepatutnya aku bawak boleh muat 4 org. ini semua kerana member aku yang tak jadi datang so aku kena tanggung sorang2 bos.. 
Bersiap mengemas barang2 

ambik gambar sikit

Gunung Baha nie aku tanya guide kat situ dia cakap asal nama orang yang bukak jalan ke gunung tu. Gunung Baha nie ceritanya aku sampai disini pada jam 10.00 malam pasal aku mmg tak larat jalan 10 minit melepak 20 minit jadi aku terlepas untuk naik ke gunung Ayam jadinya trip kali ini hanya ke gunung Stong sahaja lain kali ada jodoh kita naik ke Gunung Ayam. Jadinya disini aku bermalam dan esoknya baru bergerak ke Gunung Stong.


pemandangan dari Puncak Stong

tupai




nie gambar team guide tengah minum sambil tunggu team2 lain bergerak.

nie Nazri kawan aku jugak masa di taiping skang bertugas di Sungai Petani dulu masa bertugas di Taiping kami sama2 main band Jabatan  selalu lepak rumah dia untuk prektis gitar dan lagu baru selalu jugak aku makan minum kat umah tu kira dia nie banyak jasa masa zaman aku daif dulu. Dan sekarang nie Nazri nie dah ada 5 orang cucu dah jadi tokwan.






Lepas naik Stong kami turun semula Kem Baha bermalam satu hari lagi keesokan harinya dari Kem Baha turun ke resort untuk balik ke destinasi masing balik rumah la..rumusanya pendakian untuk kali ini ada beberapa kesilapan 1.bawak lebih muatan sampai susah nak mendaki, 2.aku mmg tak training hahaha, 3.Jangan percaya sangat dgn budak yg kita x kenal yg mana tiba2 nak ikut kita naik gunung padahal dia sendiri pon tak pernah naik gunung sebelum itu. jadi kalaunak naik gunung elok naik dengan org yg mmg kita tahu dia suka benda tu. Plan yg seterusnya aku sangat berhajat untuk naik ke gunung Korbu di Perak.

Khamis, 28 Januari 2016

Apa nak beli Hamster !!!

Anak aku mintak beli Hamster jenuh mengoogle mcm mana nak bela hamster kena tengok dulu kalau modal cukup senang nak jaga aku beli.. itulah cerita untuk tahun 2016.. sekian

Isnin, 7 Disember 2015

SEKARANG DAH PAKAI TM STREAMYX

OK sebelum nie aku pakai internet brand P1 mmg teruk sangat sampai nak update blog nie pon payah bayangkan nak bukak FB pon payah nak hantar email pon susah. rezeki hujung tahun nie dapat pakej RM68 ringgit terus aku sambar. Tutup line P1.
untuk streamyx nie aku pakai pakej yang percuma Tablet so tablet nie aku x dapat lagi katanya kena ambik masa nak buat bayaran yang pertama di kaunter TM.
sapa yang berminat baik ambik la harga pon bagus line pon bagus insyallah.. satu lagi yg aku tahu produk nie terhad. 

LEPAS NI TAKNAK SOLAT LAMBAT LAGI!

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.
WAKTU SUBUH
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.
Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
WAKTU DZUHUR
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.
Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?
WAKTU ASAR
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.
Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ).
Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita. Nak subur? Sila segerakan solat Asar anda!
WAKTU MAGHRIB
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.
Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
WAKTU ISYAK
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.
Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.
Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.
Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.
Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah S.W.T. tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.
Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah S.W.T. mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya.

### COPYPASTE##

Jumaat, 27 November 2015

Cantik ayat ni ...!

Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit......
Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.......
Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka......
Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat......
Kadang-kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.......
Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.
Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing........
Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?".....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." .... ..
TERIMA KASIH SAHABAT
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan
Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg:
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam
Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang:
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran
Ada 3 Hal yg plg berharga:
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi
Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras
Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus
Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh
TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.
Ya Tuhan, insan yg membaca ini adalah insan yg kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan & lancarkan segala pekerjaannya.. Aamiin YRA
### Copy paste##

Selasa, 22 September 2015

HOBI LAMA KEMBALI SEMULA





Biar gambar  bercerita  lokasi di Telok Mas Melaka nie punya hobi kalau kena sekali konfirm payah nak tinggal dulu aku tinggalkan agak lama jugak entah mcm mana boleh datang giannya pulak boleh pulak aku beli rod dengan mesin penyudahnya sangkut la balik aku memancing..

Halaman