Rabu, 2 November 2016

UNTUK RENUNGAN BABAH ( untuk aku )



1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar 'membuat' anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah di atasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..( tak kiralah berapa isteri ).

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Di datangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya ayah..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai ayah-ayah yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi dan di kuasai oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer...

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya'qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang prihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerosakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH-ayah untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAH yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai ayah-ayah pujuklah diri dan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-ayah yang prihatin dengan urusan pengasuhan yang dikuasai oleh ibu-ibu dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat.

Allahuakbar.. !!!
Wallahua'lam.

Rabu, 28 September 2016

AINUL MARDHIAH



Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik di kalangan bidadari-bidadari yang lain. Suatu pagi (dalam bulan Ramadhan) ketika Rasulullah SAW memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan para Sahabat untuk berjihad pada agama Allah) Baginda berkata: Sesiapa yang keluar di jalan Allah, kemudian tiba-tiba dia syahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik di kalangan bidadari-bidadari Syurga.
Mendengar berita itu salah seorang Sahabat yang usianya sangat muda teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut, tetapi beliau malu hendak bertanya kepada Nabi kerana kehadiran para sahabat-sahabat yang lain. Namun beliau tetap menyerahkan namanya sebagai salah seorang yang akan keluar berjihad. Sebelum Zohor Sunnah Nabi akan tidur sebentar (disebut juga sebagail Qailullah) maka sahabat yang muda tadi juga turut tidur bersama jemaah tadi.


Dalam tidur tersebut Sahabat yang muda tadi bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang lelaki yang berpakaian yang bersih lagi cantik dan muka yang berseri-seri lalu dia bertanya, Di manakah saya berada sekarang? Lalu lelaki itu menjawab, inilah Syurga.

Pemuda tadi menyatakan hasratnya untuk berjumpa dengan Ainul Mardhiah, lalu dia ditunjukkan untuk menuju ke suatu arah. Beliau pun berjalan hingga bertemu dengan suatu pohon dan beliau mendapati kehadiran seorang wanita yang amat cantik, belum pernah dia melihat kecantikan sebegitu di dunia ini.

Dia memberi ucapan salam kepada wanita tadi dan bertanya, Adakah saudari Ainul Mardhiah?

Wanita itu menjawab, ehh tidak, saya adalah khadamnya, Ainul Mardhiah sedang berada di dalam singgahsana sana.

Lalu dia berjalan lagi dan memasuki satu mahligai yang cukup indah, di sana dia mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari yang pertama tadi sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai.

Pemuda itu memberi salam, kemudian bertanya, Adakah saudari ini Ainul Mardiah?

Wanita itu menjawab, Maaf, saya bukan Ainul Mardhiah, saya hanya khadamnya di dalam mahligai ini. Ainul Mardiah ada di atas mahligai sana.

Pemuda itu terus menaiki anak-anak tangga mahligai permata itu, kecantikkannya amat mengkagumkan. Akhirnya dia sampai ke satu mahligai dan dia bertemu seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda cantiknya dari yang kedua, kecantikan yang tak pernah dilihatnya di dunia ini. Wanita itu berkata, sayalah Ainul Mardhiah, saya diciptakan untuk saudara dan saudara diciptakan untuk saya. Bila pemuda itu mendekatinya wanita itu menjawab, Eh, tunggu dulu, saudara belum syahid lagi!.

Pemuda itu tersentak dan terus terjaga dari tidurnya. Kemudian dia menceritakan segala-galanya kepada seorang sahabat lain, namun begitu dia berpesan agar tidak menceritakan mimpinya ini kepada Nabi SAW. Andainya dia syahid barulah boleh diceritakan kepada Nabi SAW.

Petang itu pemuda itu ikut serta keluar berperang bersama Rasulullah SAW dan pasukan tentera Islam, ditakdirkan pemuda itu syahid. Setelah hampir waktu berbuka puasa semua jemaah pulang ke masjid, mereka bersama-sama menunggu makanan untuk berbuka. Maka kawan sahabat yang syahid tadi telah bangun dan merapati Nabi SAW dan menceritakan perihal sahabat Nabi yang syahid tadi. Rasulullah SAW mengucapkan benar benar dalam sepanjang cerita tersebut.

Akhirnya Rasululah SAW berkata: Memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di Syurga.

Rabu, 7 September 2016

PULAU SEMBILAN BAGAN DATOH PERAK CAMPING & FISHING

Pada 2 September 2016 lebih kurang jam 8.30 pagi kami berolak dari jeti Bagan Sungai Burong di Daerah Bagan Datoh  ke pulau 9, untuk pengetahuan semua pulau sembilan ni memang ada 9 pulau dan pulau yang aku pergi ni namanya pulau Lalang ok pulau ni pantainya panjang dan luas diantara pulau-pulau yang lain dari jauh pulau ni kita akan nampak macam seekor kura-kura hahaha lebih kurang macam tu la gambaran pulau ini. Ok untuk pengetahuan korang aku mmg dah lama nak sangat pergi ke pulau ini mungkin dari aku kecik lagi teringin sangat nak pergi tapi mmg tak ada peluang. Pulau ni mmg banyak mitosnya mcm-mcm yg aku dengar dari zaman kecik lagi semasa aku duduk di Bagan Datoh dulu. Perjanan dari jeti ke pulau pada pagi itu mengambil masa lebih kurang setengah jam kami naik bot laju tapi hari tu cuaca agak bergelora jadi bila naik bot tu rasa macam nak melambung masa tu pulak ada hujan sedikit sampai ke pantai pon masih hujan jugak.
ok nie gambar masa kat atas jeti Sungai Burong Bagan Datoh dari Kiri : Cik Oun, Cik Det, aku , Fazly, Tokey besor Joi, Daim dan Wan Jijan
ni gambor cedok internet

Kalau ikut rancangan asal kitaorang nk lepak kat Pulau Rumbia tapi minggu yang kami pergi tu ada latihan tentera laut jadi kami di hantar ke Pulau Lalang. Ok aku nak cerita lagi member aku cakap pulau sembilan tu tempat orang bertapa ada yang cakap tempat orang buang saka dan macam macam lagi cerita yang pelik memang kalau nak ikutkan mmg seram jugak bila dengar ceritanya tanpa kita pernah sampai di situ ohh aku lupa satu lagi depa cakap pulau tu perlukan korban manusia, masa aku kecik dulu masa tu aku penah tengok beberapa mayat orang mati lemas yang di bawa dari pulau sembilan ke tempat aku di Jeti Bagan Datoh ada yang cakap itu semua korban di Pulau itu hahaha tapi sebenarnya itu semua dah sampai ajalnya.



Boleh nampak pulau dari sini belah kiri tu.
Semua tengah semangat 

ini masa kita semua nak bergerak ke pulau sembilan
Sampai je kat pulau pungah barang barang aku rilex kejap pasal terkejut punya pasal aku sebenarnya tak pernak naik bot yang melambung macam tu bot tu melambung tinggi masa langgar ombak rasa mcm bot tu akan terputus dua hahaha..lepas rilex aku dengan wan jijan dan fadly naik kan khemah yang aku bawak 2 set  satu set boleh duduk dalam 8 orang mmg besar khemah tu. khemah tu pulak aku pinjam dari adik pompuan aku yang duduk kat Kuala Selangor dia tu pon kaki camping jugak minggu depan dia dah nak kawin lepas kawin ni aku tak tau la laki dia bagi camping lagi ke tak hahaha..
berkemah dalam khemah mmg kelakar kalau diikutkan benda nie banyak member aku yang tak boleh nak terima perkara nie.hahaha
Kalau korang tengok gambar khemah tu mesti pelik ramai kawan2 aku pelik bila aku tunjukan gambar nie. sebenarnya  khemah nie mmg dah siap ada dan pulau ni sgt kecik sepanjang pantai nie semuanya mcm nie so nak taknak kena buat pasang khemah dalam khemah kalau nak bukak kat depan khemah yang besar tu nt air laut naik tidur dalam air pulak lagi naya..apa apa pon korang yang tak pernah pergi kena pergi baru tahu macamana keadaan pulau tu..
ikan hasil dari menjala waktu mula mula sampai yang nie kami goreng habis.


Ikan yang ni diorang menjala waktu petang ikan ni last sekali jadi ikan masin bagi pada Wan Jijan mak dia nak buat ikan masin  pasal mmg dah tak lalu nak makan ikan
ni Ikan Julung diorang cakap la aku mana kenal ikan nie kami naikan dalam 5 ekor
Petang kami memancing memang semua bawak pancing cuma Wan Jijan je yang tak bawak mungkin pasal dia dah boring dengan ikan kot yer la dia mmg kerja pegawai perikanan kat Bagan Datoh hari hari tengok ikan .

petang tu jugak depa cari kayu dan bakar ikan tu grill tu kami jumpa kat tepi pantai basuh lebih kurang  kasi nyala api lepas tu kasi bakaq la..
tuh dia first time aku makan ikan nie ini spisis ikan todak yg bestnya tulang ikan nie kaler biru  mmg terkejut aku tengok  ikan ni penuh dengan isi saja lemak manis semua cukup la rasanya mula mmg takut jugak nak makan tapi member cakap ikan tu sedap  aku bedal la jadi malam tu aku masak megi goreng tapi tu la gambar masakl memsak mmg kurang.


Malam tu Joi Mancing dapat sotong dua ekor ingat kan dia main rupanya mmg betul dapat sotong masa tu apalagi semua geng yang tengah rilex masing-masing capai pancing masing semua tukar umpan candat tapi semua gagal hanya si Joi je yang berjaya untuk malam tu.

Selasa, 30 Ogos 2016

UPGRADE GITAR LES PAUL CAP AYAM

salam semua benda ni dah lama  buat cuma tadi baru terperasan gambarnya ada dan baru nampak ada idea jadi daripada takde benda nak aku cerita baik cerita benda nie dulu. kira dua bulan lepas entah mcm mana aku berani mencuba untuk menukarkan pickup gitar, donggle suis gitar dan pickguard untuk gitar lespaul cap ayam aku dah boring dengan warna pickguard lama so cuba masukan warna yang baru iaitu warna hitam semua benda nie aku beli secara online je memang barang barang ni sgt murah tapi Alhamdulillah menjadi benda tu aku mmg x ada apa apa skill yg tinggi kira mmg aku bantai je  sebenarnya.

nie lah asalnya benda yg pertama rosak  akhirnya aku tukar sekali dengan pickupnya sekali.


ini pickup china mali ok jugak soundnya boleh la harga RM30 kalau x silap aku beli kat lazada je..

tu pickup asal crome pickguard pon warna krim aku gatal tangan tukar jadi hitam.

dah siap macam nie la jadinya

DAH JUMPA HOBI BARU (PISAU TACTICAL)

tak tahu macam mana nak cerita tentang perkara ni tapi yang aku pasti benda ni dah lama cuma tak menjadi seperti ini di mana aku suka membeli pisau taktikal. pisau yang pertama aku dapat adalah hadiah pemberian arwah abah aku masa aku darjah 6 masa tu aku join pengakap dan pertama kali berkhemah pisau tu sekarang masih aku simpan dan dalam projet untuk menaik taraf sarung yang baru nanti dah siap aku update pada entry baru. jadi gambar ini adalah pisau yg mana tahun ini aku beli.
ini pisau band Buck tapi tak pasti la original atau tak yang pasti aku suka bentuknya dan paling penting harganya berpatutan dan mampu beli kita bukan orang kaya.

Dua dua nie jenis folding knife yg ini aku beli kat kedai D.I.Y je harga bawah RM 10 je.

yang nie aku dapatkan pasangan celoreng sama tapi yang satu jenis  butterfly Knife yang satu lagi tu jenis Folding knife

kotak tu  aku yang potong sendiru konon nak simpan  hahaha...

Sajak yang aku rasa macam best.


HAI MELAYU..


Hai Melayu!
Rumahmu semua dibina indonesia,
Ekonomi pula dikuasai cina,
Golongan profesional semuanya India,
Warung makan pun,
Mamak dan Siam yang berkuasa,
Warga Bangla pula menjadi Jaga,
Orang Nepal yang menabur baja,
Orang Pakistan usung karpet jaja merata,
Lalu melayu ada apa?

Harapkan Ustaz,
Saling menyesat,
Harapkan hiburan,
Lagi best filem barat,
Harapkan bahasa,
Banyak telah bertukar kesat,
Harapkan tulisan,
Jawi pun mereka hambat,
Harapkan tanah,
Banyak digadai kepada Korporat!!

Hai melayu!
Masih mendabik menjadi tuan?
Sibuk mahu menjadi tuan,
Rupanya kerja kelas bawahan,
Ditipu mentah orang atasan,
Konon perjuangan ini untuk kalian!
Kerja sikit,
Sembang kencang,
Banyak rungut,
Sikit rancang,
Siapa tegur,
Dituduh lancang,
Duduk warung,
Gigit kacang!

Hai melayu!
Konon kau pantang dicabar,
Konon kau tangkas menyambar,
Tapi cuma indah khabar,
Rentakmu makin lama makin hambar
Kau melayu aku pun melayu,
Aku menulis bukan cemburu,
Aku mahu engkau tahu,
Kenapa melayu tak macam dulu.....

Hai melayu!
Jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
Bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,
Kau cuma tahu ber gaya.

Hai melayu!
kau melaung-laung di jalan raya,
Bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
Pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

Hai melayu!
Kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
Bila dah kaya kau jadi puaka,
Ini tandanya kau sudah derhaka!

Hai melayu!
Sedarlah bangsa ku,
Buka lah minda mu,
Bersatulah bangsa ku,
Kerana Malaya bukan lagi milik mu !
Aku pun melayu,
Engkau pun melayu,
Bodoh Sombong harus di tepis,
Riak, Bongkak dan Hasad Dengki sesama bangsa harus guris,
Bersatulah Melayu kerana agama, bangsa,
Moyang-moyang yang telah berjasa,
Kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara,
Berjasa dan Berkuasa.......
Pedih menyengat.....
Untuk muhasabah diri kita

JIKA TAK NAK BERUBAH, TERUSLAH JADI MELAYU YANG
LAYU DI TANAH SENDIRI

A. Samad Said

Ahad, 14 Ogos 2016

Semoga masa yang singkat ini bisa bermanfaat



Kenapa Setelah berkahwin Isteri sudah kehilangan kecantikan Dibanding Wanita Lain?

Seorang suami mengadukkan apa yang ia rasakan kepada seorang Syekh.

Dia berkata: "Ketika aku melihat kecantikkan bakal istriku seolah-olah dalam pandanganku Allah tidak menciptakan perempuan yang lebih cantik darinya di dunia ini. Ketika aku sudah meminangnya, aku melihat banyak perempuan seperti dia. Ketika aku sudah menikahinya aku lihat banyak perempuan yang jauh lebih cantik dari dirinya. Ketika sudah berlalu beberapa tahun pernikahan kami, aku melihat seluruh perempuan lebih manis dari pada istriku."

Syekh berkata: "Apakah kamu mahu aku beritahu yang lebih dahsyat dari pada itu atau yang lebih pahit?" 

Laki-laki tadi menjawab: "Iya, mahu."

Syekh: "Sekalipun kamu mengahwini seluruh perempuan yang ada di dunia ini pasti anjing yang berkeliaran di jalanan itu lebih cantik dalam pandanganmu daripada mereka semua." 

Laki-laki itu tersenyum masam, lalu ia berkata: "Kenapa tuan Syekh berkata demikian?" 

Syekh: "Karena masalahnya bukan terletak pada istrimu. Tapi masalahnya adalah bila manusia diberi hati yang tamak, pandangan yang menyeleweng, dan kosong dari rasa malu kepada Allah, tidak akan ada yang bisa memenuhi pandangan matanya kecuali tanah kuburan.
Rasulullah bersabda:
لَوْ أَنَّ لِابْنِ آدَمَ وَادِيًا مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ ثَانِيًا، وَلَنْ يَمْلأَ فَاهُ إِلا التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
"Andaikan anak Adam itu memiliki lembah penuh berisi emas pasti ia akan menginginkan lembah kedua, dan tidak akan ada yang boleh memenuhi mulutnya kecuali tanah. Dan Allah akan menerima taubat siapa yang mau bertaubat".
Jadi, masalah yang kamu hadapi sebenarnya adalah kamu tidak menundukkan pandanganmu dari apa yang diharamkan Allah.

Sekarang, apakah kamu menginginkan sesuatu yang akan mengembalikan kecantikan istrimu seperti pertama kali kamu mengenalnya? Ketika ia menjadi wanita tercantik di dunia ini?"

Laki-laki menjawab: "Iya, pasti mahu sekali."

Syekh: "TUNDUKAN PANDANGAN MU"

Halaman