Rabu, 28 Jun 2017

Mahar Perkahwinan Fatimah Binti Rasulullah SAW




Ustaz berapakah sebenarnya mahar perkahwinan anak Nabi Saw, Fatimah? Betul ker ada ustaz kata maharnya hanya seringgit? Ada pula Ustaz lain kata mahar saidina Ali hanya Qulhuwallahu ahad. Mohon jawapan dari ustaz bin sahak.

Jawapan:

TIDAK BENAR spt yg didakwa. Sebaliknya Mahar perkahwinan anak Nabi SAW Fatimah adalah bernilai diantara 400 - 480 Dirham (mata wang Perak).

Hal ini berdasarkan riwayat drpd Ibn 'Abbas RA yg berkata:

لما تزوّجَ عليٌّ فاطمة قال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: "أعطها شيئًا"، قال: ما عندي، قال: «أين درعك الـحُـطَـمِيّة؟

Maksudnya: "Ketikamana 'Ali ingin berkahwin dgn Fatimah. Rasulullah SAW berkata kpdnya: "berikan sesuatu kpd Fatimah (sbg Mahar)" Jawab 'Ali: "Daku tiada apa2 yg boleh diberikan kpdnya." Tanya Baginda Nabi SAW: "Mana baju besi Hutamiah milik mu?" (Riwayat Abu Daud 2118, alNasa'ie 3375, 3376 dan Ibn Hibban di dlm Sahihnya)

Baju besi Hutamiah adlh baju besi yg kuat dan kukuh sehingga mampu mematahkan pedang yg berlaga dgnnya. Ini menggambarkan kpd kita nilai dan kualiti baju besi yg diminta oleh Rasulullah SAW kpd 'Ali sbg mahar perkahwinan anak baginda.

Terdapat riwayat dr seorg Tabi'ie bernama 'ilbaa' bin Ahmar (علباء بن أحمر) yg menyatakan nilai baju besi tersebut adlh sebanyak 480 Dirham, dan Nabi SAW memerintahkan dgn sabda baginda:

اجعل ثُلُثيه في الطيب، وثلثًا في المتاع

Maksudnya: "Jadikan 2/3 drpdnya wangian dan 1/3 drpdnya barang2an." (Ibn Sa'ad dlm alTobaqaat 10/20,22, Abu Ya'la dalam Musnadnya 353)

AlTabarani juga meriwayatkan drpd Abd alAziz bin Abi Ruwad yg merupakan salah seorg Kibar Atba' Tabi'ien dgn sanad yg Hasan, bahawa baju besi Ali bernilai 480 dirham (alMu'jam alAwsath 2870)

Hal ini dikuatkn lagi dgn khutbah Umar yg berkata:

أَلا لا تُغْلُوا صُدُقَ النِّسَاءِ ، فَإِنَّهَا لَوْ كَانَتْ مَكْرُمَةً فِي الدُّنْيَا وَتَقْوَى عِنْدَ اللَّهِ ، كَانَ أَوْلاكُمْ بِهَا مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، مَا زَوَّجَ أَحَدًا مِنْ بَنَاتِهِ وَلا تَزَوَّجَ أَحَدًا مِنْ نِسَائِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً

Maksudnya: "Janganlah kamu semua meninggikan mahar wanita, jika ia satu kemuliaan di dunia atau satu ketaqwaan di sisi Allah, maka yg lebih berhak dgnnya adlh Muhammad SAW, namun tidaklah baginda mengahwinkan salah seorg puteri baginda, tidak juga baginda mengahwini salah seorg isteri baginda lebih dr 12 Awqiah." (Abu Daud 2099, alTirmizi dan beliau menilainya sbg Sahih 1114)

1 Awqiah adalah bersamaan 40 dirham. Maka 12 Awqiah didarap 40 = 480 dirham.

Berapakah nilai 480 dirham tersebut?

Nisab bagi zakat perak ialah apabila memcecah 200 dirham. Nisab ini tiada perbezaan pendapat dalam kalangan ulama.

1 Dirham Syar'ie pula bersamaan 7/10 mithqal, lebih kurang 3 g. (Lihat alMausu'ah alFiqhiyyah 23/264)

Harga 1 gram perak hari ini, menurut http://www.livepriceofgold.com/silver-price/malaysia.html ialah RM2.31. Maka 480×3×2.31 = 3,326.4

Justeru mahar perkahwinan Fatimah binti Rasulillah SAW pd nilai hari ini 28/6/2017 ialah lebih kurang RM3,326.40

WA






Ustaz Abdul Kadir Bin Sahak FB

Isnin, 12 Jun 2017

Koleksi HADITH SHAHIH: LAILATUL-QADAR.



Koleksi HADITH SHAHIH: LAILATUL-QADAR.

Antara hadis-hadis berkenaan LAILATUL-QADAR :

Hadis 1:
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ

“Carilah Lailatul-Qadar pada 10 malam terakhir dari bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari no. 2020 dan Muslim no. 1169)

Hadis 2:
Dari Aisyah radhiyallahu ‘anha pula, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْوِتْرِ مِنَ الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ

“Carilah lailatul qadar di malam ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari no. 2017)

Hadis 3:
Dari Ubay bin Ka’ab radhiyallahu ‘anhu, ia berkata:

هِىَ اللَّيْلَةُ الَّتِى أَمَرَنَا بِهَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِقِيَامِهَا هِىَ لَيْلَةُ صَبِيحَةِ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ وَأَمَارَتُهَا أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ فِى صَبِيحَةِ يَوْمِهَا بَيْضَاءَ لاَ شُعَاعَ لَهَا.

“Malam itu adalah malam yang cerah yaitu malam ke dua puluh tujuh (dari bulan Ramadhan). Dan tanda-tandanya ialah pada pagi harinya matahari terbit berwarna putih tanpa memancarkan sinar ke segala penjuru.” (HR. Muslim no. 762)

Hadis 4:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: – كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – إِذَا دَخَلَ اَلْعَشْرُ -أَيْ: اَلْعَشْرُ اَلْأَخِيرُ مِنْ رَمَضَانَ- شَدَّ مِئْزَرَهُ, وَأَحْيَا لَيْلَهُ, وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ – مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa ketika memasuki 10 Ramadhan terakhir, beliau bersungguh-sungguh dalam ibadah (dengan meninggalkan isteri-isterinya), menghidupkan malam-malam tersebut dengan ibadah, dan membangunkan isteri-isterinya untuk beribadah.” (HR. Bukhari no. 2024 dan Muslim no. 1174)

Hadis 5:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إَيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Barang siapa berdiri (solat) pada malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu” (HR. Bukhari no. 4/217 dan Muslim 759)

Hadis 6:
Juga dari Aisyah, (dia berkata) :

كَانَ رَسُوْلُ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ مَا لاَ يَجْتَهِدُ فِيغَيْرِهَا

“Adalah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersungguh-sungguh (beribadah apabila telah masuk) malam ke-10 (terakhir) yang tidak pernah beliau lakukan pada malam-malam lainnya” (HR Muslim no. 1174)

Hadis 7:
Dari hadis Abu Hurairah, beliau berkata:

عَنِ النَّبِيِّ قَالَ: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ, وَمَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيْمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.

“Dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam , beliau bersabda: “Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan (dari Allah), niscaya akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. Dan barangsiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan pengharapan (dari Allah), niscaya akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu." (HR Bukhari (2/709 no.1910, 2/672 no.1802, 1/21 no.35), Muslim (1/523 no.760)

Sudah siap sediakah kita untuk memburu malam yang dijanjikan oleh Allah dimana setiap amalan malam Lailatul Qadar akan dikira dengan 1000 bulan bersamaan dengan 83 thn 4 bulan.

Marilah kita sama-sama berazam untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar ini kerana kita tidak pasti adakah kita akan bertemu lagi malam Lailatul Qadar pada tahun hadapan. Banyakkan berdoa dan kuatkan azam untuk mengapai malam Lailatul Qadar malam yang dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam yang mengetahui kehebatan dan keistimewaan malam tersebut. Jangan sia-siakan usia kita dengan menangguhkan untuk beribadat dan melakukan amal soleh. Jangan. Ingatlah bahawa Firman Allah Ta’ala :

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاَقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”. [Al Jumu’ah:8].

Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang Allah bagi peluang untuk membuat kebaikan namun kita sia-siakan dan terus menangguh-nangguh sehinggalah ajal menjemput kita. Wallahua'lam.

#admin Page Dr Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith

SUNNAH YANG DILUPAKAN: ZIKIR SELEPAS WITIR.



SUNNAH YANG DILUPAKAN: ZIKIR SELEPAS WITIR.

عَنْ أُبَىِّ بْنِ كَعْبٍ، قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ فِي الْوِتْرِ بِـ { سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى } وَ { قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ } وَ { قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ } فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ " سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ " . ثَلاَثَ مَرَّاتٍ .


Daripada Ubay bin Ka'ab r.a: Rasulullah s.a.w akan membaca dalam solat witir surah Al-A'la, Al-Kafirun dan Al-Ikhlas. Selepas memberi salam baginda akan menyebutkan: 'Subhanal Malikil Quddus' (Maha Suci Tuhan Yang Maha Menguasai dan Maha Suci) sebanyak tiga kali.
[Sunan an-Nasaie, Kitab Qiyam al-Lail wa Tathowwu' an-Nahar,hadis no: 1729].

Dalam riwayat lain, daripada Abdul Rahman bin Abza r.a:

وَيَرْفَعُ بِـ " سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ " . صَوْتَهُ بِالثَّالِثَةِ

Baginda s.a.w menguatkan suara ketika membaca Subhanal Malikil Quddus pada kali yang ketiga. [Sunan an-Nasaie, Kitab Qiyam al-Lail wa Tathowwu' an-Nahar, no: 1733]

Dalam riwayat lain:

يَمُدُّ صَوْتَهُ فِي الثَّالِثَةِ ثُمَّ يَرْفَعُ

Baginda memanjangkan suaranya dan meninggikan suaranya pada bacaan kali yang ketiga.
[Sunan an-Nasaie, Kitab Qiyam al-Lail wa Tathowwu' an-Nahar, no: 1753]

Imam an-Nawawi berkata:

يستحب أن يقول بعد الوتر ثلاث مرات " سبحان الملك القدوس "

Disunatkan untuk menyebut selepas witir sebanyak tiga kali 'Subhanal Malikil Quddus'.
[Al-Majmu' Syarah Al-Muhazzab, jilid 3, m/s 508]

Wallahua'lam.

-ADMIN-

Page Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith

Benarkah Nabi s.a.w dan para sahabat berperang sambil berpuasa?



Soalan: Ramai penceramah ketika menerangkan semangat puasa mereka menyatakan bahawa lihatlah Nabi s.a.w dan para sahabat tetap berpuasa sekalipun dalam peperangan dan baginda menyuruh mereka berpuasa supaya mendapat pertolongan Allah. Benarkah demikian? –Amin KB


Jawapan: ya, soalan ini sering ditanya kepada saya kerana terdapat ramai penceramah yang menyebut begitu, kata mereka yang bertanya. Untuk menjawab soalan ini;

1. Mari kita baca hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim daripada Abu Sa'id al-Khudri:

سَافَرْنَا مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى مَكَّةَ وَنَحْنُ صِيَامٌ، قَالَ: فَنَزَلْنَا مَنْزِلًا، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّكُمْ قَدْ دَنَوْتُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ، وَالْفِطْرُ أَقْوَى لَكُمْ» فَكَانَتْ رُخْصَةً، فَمِنَّا مَنْ صَامَ، وَمِنَّا مَنْ أَفْطَرَ، ثُمَّ نَزَلْنَا مَنْزِلًا آخَرَ، فَقَالَ: «إِنَّكُمْ مُصَبِّحُو عَدُوِّكُمْ، وَالْفِطْرُ أَقْوَى لَكُمْ، فَأَفْطِرُوا» وَكَانَتْ عَزْمَةً، فَأَفْطَرْنَا
“Kami bermusafir bersama Rasulullah s.a.w ke Mekah (untuk melakukan pembukaan Mekah) dalam keadaan berpuasa. Kami sampai di satu tempat lalu Rasulullah s.a.w bersabda: "Kamu semua sedang menghampiri musuh kamu sedangkan buka puasa itu lebih kuat untuk kamu". (Kata Abu Said al-Khudri) : “Maka itu satu kelonggaran (untuk terus berpuasa), maka dalam kalangan kami ada yang berpuasa dan ada yang berbuka. Kemudian kami sampai ke satu tempat yang lain lantas Rasulullah s.a.w bersabda: "Kamu sedang berhadapan dengan musuh kamu, buka puasa itu lebih kuat untuk kamu maka berbukalah". (Kata Abu Said al-Khudri): Maka itu satu (perintah) wajib maka kami pun berbuka.

2. Dalam riwayat Jabir r.a:
إنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ عَامَ الفَتْحِ، فَصَامَ حَتَّى بَلَغَ كُرَاعَ الغَمِيمِ، وَصَامَ النَّاسُ مَعَهُ، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاسَ قَدْ شَقَّ عَلَيْهِمُ الصِّيَامُ، وَإِنَّ النَّاسَ يَنْظُرُونَ فِيمَا فَعَلْتَ، فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ بَعْدَ العَصْرِ، فَشَرِبَ، وَالنَّاسُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ، فَأَفْطَرَ بَعْضُهُمْ، وَصَامَ بَعْضُهُمْ، فَبَلَغَهُ أَنَّ نَاسًا صَامُوا، فَقَالَ: أُولَئِكَ العُصَاة

“Bahawa Rasulullah s.a.w keluar ke Mekah pada tahun pembukaan Mekah pada bulan Ramadan. Baginda berpuasa sehingga sampai Kura’ al-Ghamim. Orang ramai turut berpuasa. Lalu diberitahu kepada baginda: “Sesungguhnya puasa telah membebankan orang ramai, mereka sedang menunggu apa yang engkau akan lakukan”. Lalu selepas Asar, baginda meminta sebekas air dan meminumnya. Orang ramai masih menunggu. Ada yang berbuka, ada juga yang masih berpuasa. Apabila sampai berita kepada baginda bahawa ada orang yang masih berpuasa, baginda bersabda: “mereka itu derhaka” (Riwayat Muslim, al-Nasai, al-Tirmizi dll, lafaz ini lafaz al-Tirmizi).

3. Ertinya dakwaan Nabi s.a.w menyuruh sahabat-sahabat berpuasa semasa perang adalah tidak benar. Para penceramah hendaklah berhati-hati ketika menyebut sesuatu fakta berhubung dengan Nabi s.a.w

DR MAZA.

Rabu, 28 Disember 2016

KISAH TETAMU

Assalamualaikum..

Cerita hari ini berkenaan tetamu aku memang suka menjemput tetamu datang kerumah contahnya macam minggu nie aku jemput rakan yang tinggal di Kajang datang melepak kat rumah aku sambil tu aku buat sikit jamuan ringan ada sahabat yang datang bawak makanan juga jd banyak makanan yang boleh dikongsi bersama dalam itu juga ada yang datang bawak stuf barang barang metal LP dan CD untuk di jual. Orang umah aku sebenarnya sangat suka jika aku melepak dirumah dengan kawan2 aku dari melepak di kedai mamak memang dia akan offer untuk memasak jamuan tersebut.
aku buat bihun goreng satey tu Wan Bonzer support

Tambah kapsyen

tengah membelek LP ada lebih kurang 5 kotak Sen Lobotomy bawak utk di jual

ini Wan Bonzer yang sponser belanja satey.. terima kasih Wan..

Dah dapat Lp Happy la tu..

Antara member member yang sentiasa bersama Sen Lobotomy , Zarmien dan Ed Navrathos

yang botak tu Dx Zaid orang kuat Campbell komplek dan orang kuat Metalcamp, yang belakang DX tu Amir Noor Tahannus..

cd pon ada satu kotak


yang tengah duduk tu Amir Anguish dan yg duduk kat lantai tu Brother Hepeace ts

Brother DX Zaid Slaydeath





WUJUDKAH HADIS DUNIA INI PENJARA ORANG BERIMAN?

Assalamualaikum Dr.dunia ini penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.ini hadis atau perkataan ulamak?

Jawapan:
Waalaikumussalam wbt.

Itu adalah hadis sahih. Ia diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya
.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَجَنَّةُ الْكَافِرِ ‏"‏ ‏
Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: Dunia adalah penjara orang beriman dan syurga orang kafir.
[Sahih Muslim, Kitab az-Zuhud wa al-Raqaiq, no: 2956].
Imam an-Nawawi menerangkan dalam Syarah Sahih Muslim:


مَعْنَاهُ أَنَّ كُلَّ مُؤْمِنٍ مَسْجُونٌ مَمْنُوعٌ فِي الدُّنْيَا مِنَ الشَّهَوَاتِ الْمُحَرَّمَةِ وَالْمَكْرُوهَةِ ، مُكَلَّفٌ بِفِعْلِ الطَّاعَاتِ الشَّاقَّةِ ،
Ia bermaksud setiap orang beriman terpenjara, terhalang di dunia daripada (mengikuti) nafsu dalam perkara yang haram dan makruh. Mereka dibebani dengan tanggungjawab melakukan ketaatan yang sukar.


فَإِذَا مَاتَ اسْتَرَاحَ مِنْ هَذَا ، وَانْقَلَبَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مِنَ النَّعِيمِ الدَّائِمِ ، وَالرَّاحَةُ الْخَالِصَةُ مِنَ النُّقْصَانِ .
Apabila mati, orang beriman akan beristirehat daripada semua ini, keadaan mereka akan berubah kepada apa yang telah Allah sediakan untuknya daripada kenikmatan yang berterusan dan kerehatan yang bebas daripada kekurangan.


وَأَمَّا الْكَافِرُ فَإِنَّمَا لَهُ مِنْ ذَلِكَ مَا حَصَّلَ فِي الدُّنْيَا مَعَ قِلَّتِهِ وَتَكْدِيرِهِ بِالْمُنَغِّصَاتِ ، فَإِذَا مَاتَ صَارَ إِلَى الْعَذَابِ الدَّائِمِ ، وَشَقَاءِ الْأَبَدِ
Adapun orang kafir, sesungguhnya dia mendapatkan kesenangan dunia yang sedikit dan bercampur pula dengan kesusahan. Apabila dia mati, dia akan pergi ke azab yang berterusan dan kesusahan yang selama-lamanya.

[Syarah Sahih Muslim].

Wallahua'lam.

-ADMIN-
Page Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith

Rabu, 14 Disember 2016

APOCALYPTIC CARNAGE ( MALAYSIA OLD SCHOOL DEATH METAL)





Mr Fairoz the  ketuk ketuk 

Mr Fj Choasthunder guitar/Vokal

Asslamualaikum so aku nak cerita projet terbaru band Death Metal yang akan menjelma tidak lama lagi. ini adalah hasil persetujuan kami bertiga akibat telampau sangap dengan kehidupan duniawi ini. Jadi nak cerita banyak pon tak boleh juga pasalnya kami baru saja menyiapkan satu lagu dan kami juga baru sekali mencuba lagu baru tersebut malam tu kami sewa studio jamming untuk 2 jam dan prektis satu lagu sampai dapat. so untuk lagu seterusnya semalam aku dah dengan Mr Fj dah bagi dengar rif rifnya so tunggu masa untuk mencuba bermain bersama band. So kami dah merancang utk rilisan pertama nie kami akan rekod live track, bagi aku live track dapat mengembalikan sound dan memori dimana dimasa zaman layan demo demo dari band dulu dulu.. 

Oh sebelum aku lupa Band Apocalyptic Carnage nie telah ditubuhkan pada 2013 oleh Mr Fj Chaosthunder dan dah pernah perform gig pada tahun tersebut tetapi lineupnya tidak kekal dan pada tahun 2016 baru idea menghidupkan semula band ini dilakukan.

So kat bawah ni ada link sesi kami jamming. harap ada komen yg dapat diberikan. T.Q..


Video Jamming Session Apocalytic Carnage <.<<<< Sila tonton jika sudi..

Neraka Allah

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami,kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami &semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH,namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.
Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalahsegala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....

.: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datangkepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaanberubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, akudatang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orangyg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itubenar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasaaman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifatJahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakanselama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahunsehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitamgelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutusengkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakarpenduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahlineraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan matipenduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkaudengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalamAl-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawahbumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang dihujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujungtimur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi,dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potonganapi. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannyayang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pinturumah kami?"

Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun,tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman:iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang ygkafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,
Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.
Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusibernama Ladha,
Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.
Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat." Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu,sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar

nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat kuyang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyangkemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah. (dipetik dari kitab "PeringatanBagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiatsedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kitasemua. Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159 Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kamiterangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Halaman